Školní rok 2024/25

MATURITNÍ ZKOUŠKA

Témata k praktické zkoušce z odborných předmětů

INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE - PROGRAMOVÁNÍ A VIRTUÁLNÍ REALITA
  1. Tvorba webových stránek.
  2. Word.
  3. Excel.
  4. Vektorová grafika (Inkscape).
  5. 3D modelování (Blender).

Témata k ústní odborné zkoušce z profilových a volitelných předmětů

INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE - PROGRAMOVÁNÍ A VIRTUÁLNÍ REALITA

Programování, design a virtuální realita

  1. Jazyk HTML.
    • Prohlížeče webových stránek
    • Hypertext, editor kódu, značkovací jazyky
    • HTML soubor
    • Struktura dokumentu HTML
    • Možnosti vložení dynamických prvků (JavaScript)
  2. Základní HTML tagy a atributy.
    • Tagy, atributy – vysvětlení pojmů
    • Nadpisy, sekce, odstavce
    • Formátování textu
    • Seznamy – číslované, odrážkové
    • Odkazy, kotvy
    • Vkládání obrázků
  3. HTML tabulky, formuláře.
    • Tabulky, spojování buněk
    • Formulář, vlastnosti formuláře
    • Ovládací prvky, textové pole
    • Přepínače, rozbalovací seznamy, tlačítka
  4. Kaskádové styly.
    • Funkce a využití kaskádových stylů
    • Možnosti vkládání CSS do HTML dokumentu
    • Struktura CSS dokumentu
    • Selektory, pseudotřídy, pseudoelementy
    • Základní CSS vlastnosti a hodnoty
    • @media pravidla v CSS
  5. PHP – skriptovací jazyk, základy programování.
    • Popis jazyka, základní příkazy, struktura programů
    • Proměnné, datové typy, operátory
    • Cykly, podmínky, pole, funkce
  6. PHP – formuláře.
    • Zpracování formulářů
    • Metody POST, GET
    • Validace formulářů
    • Session, Cookies
  7. PHP – práce se soubory.
    • Výpis souborů z adresáře
    • Čtení a zápis do souboru
    • Příkaz file()
    • Ostatní funkce pro práci s adresáři a soubory
    • Vkládání souborů
  8. JavaScript.
    • Základy skriptovacích jazyků, výhody a nevýhody
    • Integrace do zdrojového HTML, PHP kódu
    • Proměnné a datové typy
    • Cykly, podmínky, funkce
    • Zpracování událostí
  9. jQuery, Git, GitHub.
    • Charakteristika jQuery, DOM
    • Způsoby vložení jQuery do stránky, DocumentReady
    • Cykly, podmínky, funkce, animace
    • Selektory, úprava prvků
    • Události
    • Git, GitHub - základní charakteristika
    • Základní příkazy pro ovládání Gitu ve VS Code
    • Základní příkazy a publikování na GitHubu ve VS Code
    • Rozšíření, doplňky a jejich použití
  10. Bootstrap, flexbox, responzivní layout.
    • Základní práce s CSS frameworkem Bootstrap
    • Viewport, box sizing
    • Flexbox
    • Media queries
  11. PHP – databáze MySQL a SQlite.
    • Vytváření databází a tabulek
    • Připojení k databázi přes PDO
    • Vkládání, vyhledávání, mazání a aktualizace dat
    • Práce s databází s využitím technologie AJAX
  12. Vývojové prostředí a nástroje pro tvorbu a programování webu.
    • VS Code, popis vývojového prostředí, nastavení, konfigurace
    • Nástroje pro vývojáře, console
    • FTP, Putty, WinSCP, nastaveni, přihlašování pomocí klíčů
    • Konfigurace webového serveru
  13. Algoritmizace úloh.
    • Algoritmus a jeho vlastnosti
    • Návrh a sestavení algoritmu. základní algoritmické struktury
    • Vývojové diagramy, řešení základních algoritmických úloh
    • Programovací jazyky a jejich rozdělení
  14. Jazyk C#, vývojová prostředí.
    • Struktura programu, klíčová slova
    • Proměnné a konstanty, komentáře, přiřazení, operátory
    • Terminálový vstup a výstup
    • Datové typy
    • Vývojová prostředí C# – např. Visual Studio
  15. Strukturální prvky jazyka C#.
    • Cykly for, while, do-while, příkazy continue, break
    • Podmínka úplná a neúplná, přepínač switch, ternární operátor
    • Pole – Jednorozměrné a vícerozměrné
    • Podprogramy
  16. Objektově orientované programování v C#.
    • Třída – deklarace třídy, konstruktory, přetížení metod a konstruktorů
    • Dědičnost – nadtřídy, podtřídy
    • Abstraktní metody a třídy, finální metody a třídy
    • Statické členské metody a proměnné
    • Rozhraní – pojem rozhraní a jeho použití, vícenásobná dědičnost
    • Výjimky – zpracování chyb pomocí výjimek
  17. Grafika a multimédia.
    • Základní charakteristika a rozdělení grafiky a multimédií
    • Grafika rastrová a vektorová, rozdíly a využití, způsoby vzniku
    • Grafika – základní pojmy grafiky, typy souborů
    • Audio a video – typy souborů, kontejnery, kodeky
    • Představení programů pro editaci 2D a 3D grafiky
    • Představení programů pro editaci a správu multimédií
  18. 3D grafika.
    • Základní charakteristika, využití 3D grafiky, programy pro editaci
    • Seznámení s programem Blender, základní nastavení programu Blender
    • Představení nástrojů pro tvorbu 3D modelu v programu Blender
    • Využití textur při tvorbě modelu, databanky textur
    • F-křivky tvorba animace, videoeditor
  19. Virtuální a rozšířená realita.
    • Virtuální realita – princip fungování, historie a aktuální zařízení, cyber sickness
    • Rozšířená realita – princip fungování, zařízení, druhy AR
    • Využití VR a AR – příklady
    • Tvorba obsahu pro VR a AR – zařízení, software
    • Fotogrammetrie, Meshroom
  20. Unity – teorie a příklad.
    • Unity – teorie
    • Komponentová architektura
    • Fyzikální engine
    • Asset Store
    • Grafický rendering – Základními kroky grafického renderingu
    • VR SDK (Software Development Kit)

Počítačové systémy

  1. Základní pojmy PC. Internet.
  2. Procesor. PC sítě.
  3. Základní deska. Přístupové metody, zabezpečení dat při přenosu.
  4. Vnitřní paměti PC. IP adresa.
  5. Vnější paměti PC. ISO/OSI, TCP/IP.
  6. Rozšiřující karty PC. Hlavní síťové technologie.
  7. Monitory. Bezdrátové sítě.
  8. Tiskárny. Bezdrátový Ethernet, Bluetooth.
  9. Pasivní a aktivní prvky PC sítí, maska sítě.
  10. Windows Server core, Proxmox server, Windows PowerShell, tvorba skriptů.
  11. Windows - zálohování a archivace dat, správa disků, diskové kvóty.
  12. Windows - sítě peer to peer, client server, sdílení v síti, řadič domény, Active Directory.
  13. Windows - nástroje pro správu.
  14. Windows - DNS, WINS, DHCP server – význam, funkce.
  15. Windows - nastavení uživatelských účtů a jejich management, význam skupin.
  16. Windows - uživatelské profily, tisk v sítích Windows.
  17. Windows - správa klientských počítačů, zásady skupiny, nástroje pro správu systému.
  18. Linux - charakteristika, distribuce, základy práce s terminálem, základní příkazy.
  19. Linux - adresářová struktura, souborový systém, přístupová práva, správa procesů.
  20. Linux - NFS, Samba, diskové kvóty.
  21. Linux - textový editor vi, mcedit, tvorba skriptů.
  22. Směrování, proxy, brána.
  23. VPN server, firewall.